DARIO PICARIELLO


MASCARATA, 2016
Photographic print on Hahnemühle paper 210 g
silver reflector, stand unit. ø 109 cm _Photo courtesy  the artist


MASCARATA, 2016
Photographic print on Hahnemühle paper 210 g
 100 x 70 cm  _Photo courtesy the artist


MASCARATA, 2016
Thermoplastic mask, satin strips
30 x 50 x 100 cm _Photo courtesy the artist


MASCARATA, 2016
Photographic print on hahnemühle paper 210 g, photographic reflector
122,5 x 82,5 cm each _Photo courtesy the artist


MASCARATA, 2016
Photographic print on Hahnemühle paper 210 g, annular flash, stand unit
ø 48.5 cm _Photo courtesy the artist


MASCARATA, 2016
Print on backlighting film, softbox
ø 109,5 x 50 cm _Photo courtesy the artist




MASCARATA,
2016







Mascarata is a project presented on the occasion of the personal exhibition at Raphael’s House, in Urbino. Nine artworks among photographic wall prints, installations on stand and lightbox investigate the Masquerade, a skit in costume of the Campania carnival tradition that still takes place today in the various hamlets of the province of Irpinia. Its origin dates back to the mid-seventeenth century and its structure belongs to a plot outline of the Neapolitan populace. Characterized by gaudy garments and staged exclusively by men also in female roles, the Masquerade actually has many ties with the rural world, particularly with the culture of well-wishing rites for a successful crop rotation. And it is precisely to this cyclical meaning that the Mascarata project is based.

Using the iconography of the popular farce, a personal ritual is staged. The photographic series plays on the slippery relationship between identity and representation, through alienating self-portraits. The subject is placed in front of the audience in such a (un)displayed way as to produce an effect of mystical masquerade, where dressing up and wearing someone else’s clothes recall, rather than the mere matters of clothing appearance, the question of identity, where the self-portrait actually returns its reverse in a narcissistic, complacent and decadent swoon.

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Mascarata è un progetto presentato in occasione della mostra personale a Casa Raffaello, Urbino. Nove tra stampe fotografiche a parete, installazioni su stativo e lightbox indagano la Mascarata, una scenetta in costume di tradizione carnevalesca campana che si svolge ancora oggi nelle varie frazioni della provincia irpina. La sua origine risale alla metà del Seicento e la sua struttura appartiene ad un canovaccio del popolino napoletano. Caratterizzata da abiti pacchiani e inscenata esclusivamente da figure maschili anche nei ruoli femminili, la Mascarata ha in realtà molti legami con il mondo rurale, in particolare con la cultura dei riti bene auguranti per un ciclo annuale delle campagne positivo. Ed è proprio a questa accezione di natura ciclica che si rifà il progetto Mascarata.

Utilizzando l’iconografia della farsa popolare viene inscenata una personale ritualità. La serie fotografica gioca sul rapporto, scivoloso, tra identità e rappresentazione, attraverso degli autoscatti stranianti. Il soggetto è posto davanti allo spettatore in modo tanto (o)stentato da produrre un effetto di mascherata mistica, in cui la questione del travestimento e dell’indossare i panni di un altro rimanda, oltre le mere questioni di esteriorità indumentale, alla questione identitaria, in cui l’autoritratto restituisce in realtà il suo rovescio in un deliquio narcisistico compiaciuto e decadente.