COSENZA VENDE, 2018
Blueback paper embroidery on photographic studio umbrellas, stand unit, light lamp
Environmental dimensions _Photo courtesy of the artist
Blueback paper embroidery on photographic studio umbrellas, stand unit, light lamp
Environmental dimensions _Photo courtesy of the artist
COSENZA VENDE, 2018
Blueback paper embroidery on gold/silver reflector, stand unit
Environmental dimensions _Photo courtesy of the artist
Blueback paper embroidery on gold/silver reflector, stand unit
Environmental dimensions _Photo courtesy of the artist
COSENZA VENDE,
2018
The project Cosenza vende is structured on the study of the Cosenza city area and the fascination exerted by the surrounding landscape during the residency BocsArt. Today the city is divided into two areas, the "old" part and the new recently urbanized part, which are experiencing a relentless emptying of the historical center. Since the Seventies, sale signs crowd the decaying alleys and squares. The word “vende” (for sale) is taken out from the context and used in an embroidery made with photographs of the signs in the city. The embroidery - a tradition of the province of Cosenza, developed particularly between the villages of Luongobocco and San Giovanni in Fiore - is used on two photographic umbrellas in a traditional weave, called the "stitch of the judge".
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Il lavoro Cosenza vende si articola attraverso uno studio del territorio cosentino e le fascinazioni esercitate dal paesaggio circostante durante la residenza BocsArt. La città è oggi divisa in due nuclei, parte vecchia e nuova, di recente urbanizzazione, registrando un inesorabile processo di svuotamento del centro storico. A partire dagli anni Settanta, i cartelli di vendita affollano i vicoli decadenti e le piazze. La parola “vende” viene estrapolata dal contesto e utilizzata in un ricamo fatto con le fotografie dei cartelli presenti in città. Il ricamo, tradizione della provincia cosentina, sviluppatasi particolarmente tra i borghi di Luongobocco e San Giovanni in Fiore, viene utilizzato su due ombrelli fotografici in un intreccio localmente conosciuto come “punto del giudice”.